כל מה שצריך לדעת על חקירת חשודים

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

בעלים ומנהלת במשרד עורכי הדין יפעת כהן.

זומנתם לחקירה משטרתית בגין חשד לביצוע או מעורבות בדבר עבירה פלילית? במאמר שלפניכם תוכלו למצוא את כל המידע הנחוץ לכם אודות כללי ניהול החקירה בהתאם לתקנות חוק סדר הדין הפלילי-חקירת חשודים.

חקירת חשודים

קירת חשוד היא אמצעי המשמש את רשויות אכיפת החוק לצרכי בירור עובדות בדבר התרחשותו של מעשה ו/או מחדל הנתפס כעבירה על החוק. הליך חקירת חשוד יכול להתנהל על ידי רשות חוקרת אחת המוסכמת לצורך כך על פי החוק ו/או במסגרת שיתוף פעולה בין מספר רשויות חוקרות. ברוב המקרים, הרשות החוקרת בישראל היא משטרת ישראל, אך הליכי חקירת חשד יכולים להיות מיושמים על ידי גופי חקירה נוספים הפועלים מטעם גופים נוספים כגון: רשות המיסים, רשות המכס, שב"כ (שירותי בטחון כללי), מח"ש (מחלקת חקירות שוטרים), מצ"ח (משטרה צבאית חוקרת), מכבי האש ועוד.

 

כל מה שצריך לדעת על חקירת חשודיםחקירת חשודים מעוגנת בחוק כפי שיפורט כדלקמן,

חוק סדר הדין הפלילי –חקירת חשודים (התשס"ב 2002) הינו חוק שמטרתו להסדיר את כללי ניהול החקירה המשטרתית, ולנוכח חשיבותה הרבה של החקירה המשטרתית על תוצאותיו של ההליך הפלילי המתנהל ו/או עתיד להתנהל כנגדכם, אנו ממליצים לכל אחד ואחת להכיר מקרוב את עיקרי החוק המופיעים להלן:

1. סעיף 2 לחוק סדר הדין הפלילי-חקירת חשודים קובע כי כל שלבי החקירה המשטרתית ינוהלו בשפת האם של החשוד.

2. סעיף 3 לחוק סדר הדין הפלילי-חקירת חשודים קובע כי מקום החקירה יהא תמיד בין כתלי תחנת המשטרה הפועלת באזור מגוריו של החשוד ו/או האזור בו נלכד החשוד והובא למעצר. סעיף זה בחוק איננו כולל מקרים בהם קצין ממונה קבע כי קיים צורך ענייני (לצרכי החקירה) בחקירת החשוד מחוץ לתחנת המשטרה.

3. עם תחילת החקירה, החוקרים מחויבים במסירת מידע לנחקר בגין העבירה הפלילית בה הוא חשוד ולגביה הוא נחקר. כמו כן, החוקרים מחויבים בתשאול הנחקר בכל הנוגע להבנת החשדות התלויות כנגדו ואף לציין בפניו את הזכויות העומדות לרשותו, לרבות, הזכות לשתיקה במהלך החקירה והזכות להיוועצות עם עורך דין פלילי טרם תחילת החקירה ו/או במהלכה.

4. סעיף 7 לחוק סדר הדין הפלילי-חקירת חשודים קובע כי בכל סוגי העבירות שהעונש המירבי עליהן הינו 10 שנות מאסר ויותר, חלה על החוקרים החובה לתעד את הליכי החקירה באמצעים חזותיים המלווים בקול. במקרים בהם התיעוד החזותי איננו מתאפשר, הקצין הממונה יהא ראשי לקבוע שהחקירה תתועד באמצעות תיעוד בכתב ו/או תיעוד קולי בלבד.

תחומי חקירת חשוד

רשויות החקירה המוסמכות לחקירת חשודים, רשאיות לנקוט בפעולות חקירה שונות שהנפוצות בהן כוללות: גביית עדויות, תשאול, חיפוש ותפיסה ומעצר חשודים לצרכי ניהול הליכי החקירה, כאשר החוק מתיר מעצר חשוד באמצעות שלושה סוגי מעצר: מעצר ראשוני (מוגבל בזמן עד 24 שעות), מעצר ימים (מוגבל ל-30 יום לפני הארכת המעצר על פי צו שופט) ומעצר עד תום ההליכים.
בין יתר תחומי החקירה העיקרים בהם עוסקים רשויות החקירה ניתן למצוא: חקירת חשודים בביצוע עבירות גוף או רכוש, חקירת חשוד בביצוע עבירות מין, חקירת חשודים בביצוע עבירות סמים, חקירת חשודים בביצוע עבירות הונאה, הפרת אמונים ומתן או קבלת שוחד, חקירת חשוד בביצוע עבירות הקשורות בביטחון המדינה וחקירות חשודים בביצוע כל סוגי העבירות המופיעות בחוק העונשין. כמו כן, חקירת חשוד מתנהלת לצרכי בירור עובדות בדבר תאונות דרכים, תאונות עבודה, חקירת דליקות וכדומה.

פתיחת חקירה – מה חשוב לדעת?

חקירת חשוד נפתחת בשני מצבים עיקריים:
בכל אותם מקרים בהם הוגשה תלונה לרשויות החקירה בדבר התרחשותה של עבירה כזו או אחרת על ידי אדם מסוים, בין אם מדובר בצד הנפגע כתוצאה מהעבירה ובין אם מדובר בעד ראייה להתרחשות העבירה. במצבים אלו, חשוב לציין שרשויות החקירה רשאיות להפעיל שיקול דעת בנוגע לחשיבותה של פתיחת החקירה וזאת בהתאם לסוג ואופי העבירה.
בכל אותם מקרם בהם רשויות החקירה מחליטות לפתוח בחקירה מיוזמתן לנוכח חשדות לכך שבוצעה או עתידה להתבצע עבירה על ידי החשוד הנדרש לחקירה.
שימו לב – רשויות החקירה השונות נוקטות באי – אילו שיטות חקירה שמטרתן לקדם את הליכי החקירה והן אינן מהססות לעשות שימוש בכל טכניקת חקירה אפשרית העומדת לרשותכם על פי חוק. כפועל יוצא מכך, קיימת חשיבות רבה להכנת החשוד להליכי החשוד באמצעות עורך דין פלילי המתמחה בנושא, וזאת לצורך קבלת מידע חיוני והכרחי בדבר כל הזכויות העומדות לרשותו כנחקר/חשוד בביצוע עבירה ולצרכי היוועצות מוקדמת בכל הנוגע לגרסה אותה הוא ימסור לחוקריו.

זומנתם או הובלתם לחדר החקירות? זה הזמן להיוועץ עם עורך דין פלילי בכל הנוגע לזכויותיכם!

איומים והפחדות מהווים רק חלק מהטקטיקות בהן צוותי החקירה עושים שימוש על מנת להתיש את הנחקר ובכך לקדם את הודאתו בדבר ביצוע העבירה הפלילית המיוחסת לו ובגינה הוא נחקר. בחלק מהמקרים, צוותי החקירה מתעלמים באופן ברוטאלי מזכויותיו של הנחקר ואף איננו מוסרים לו מידע אודות הזכויות העומדות לרשותו, וזאת למרות שהדבר נדרש מהם בהתאם לחוק סדר הדין הפלילי-חקירת חשודים.

בכל אותם מקרים בהם הובלתם לחדר החקירות מחדר המעצר, אנו ממליצים לכם לשמור על זכות השתיקה עד לקבלת האפשרות להיוועץ עם עורך דין פלילי אשר ינחה אתכם בכל הנוגע לאופן התנהגותכם במהלך החקירה. בכל אותם מקרים זומנתם לחקירה משטרתית מספר ימים או מספר שעות לפני מועד קיומה, אנו ממליצים לכם לגשת באופן מיידי למשרדי עורך דין פלילי למטרות קבלת ייעוץ והכנה לקראת החקירה.

זכרו: היוועצות מוקדמת עם עורך דין פלילי לפני ובמהלך החקירה, תאפשר גם לכם להגן על מלוא הזכויות העומדות לרשותכם במהלך החקירה המשטרתית ולאורכו של כל ההליך הפלילי המתנהל כנגדכם.

אצלנו ב-יפעת כהן, פירמת עורכי דין פלילית, תוכלו להסתייע בשירותי הכנת חשוד להליכי חקירה מכל סוג ועל ידי כל רשות חקירה מוסמכת.

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

בעלים ומנהלת במשרד עורכי הדין יפעת כהן.

מוזמנים לשתף את המידע

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

פרטי התקשרות

פירמת עורכי דין פלילית - יפעת כהן

סניף חיפה: אח״י אילת 15
סניף תל אביב: בניין ב.ס.ר 3,  קומה 23

בואו נדבר

1
היי. איך אוכל לעזור לכם? (מענה אנושי)