עבירות אלימות במשפחה והשלכותיהן

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

בעלים ומנהלת במשרד עורכי הדין יפעת כהן.

עבירות אלימות במשפחה מעוגנות בחוק למניעת אלימות במשפחה המונהג בישראל מאז שנת 1991. עבירות האלימות המשפחה יכולות לבוא לידי ביטוי במספר דרכים, לרבות תקיפה ואלימות פיזית מצד בן משפחה אחד כלפי בן משפחה אחר, אלימות מינית, אלימות נפשית או מילולית, וכן, אלימות כלכלית במסגרתה בן משפחה נוטל לידיו את כספי המשפחה ואיננו מאפשר ליתר בני המשפחה לקבל החלטות כאלו ואחרות בנושאים כלכליים.

מהי אלימות במשפחה?

אלימות במשפחה היא הגדרה כוללת לכל מעשה אלימות פיזי, מיני, מילולי, רגשי או כלכלי, המרחש בתוך המשפחה ו/או בתא המשפחתי. תחת הגדרה זו נכללים מקרי אלימות בין בני זוג, אלימות כנגד ילדים, אלימות בין אחים, אלימות נגד קשישים ומעשי אלימות המופנים כנגד בן/בת משפחה גרעינית או המשפה המורחבת ו/או כנגד בני משפחה שאינם בעלי קשרי דם, לדוגמא: אלימות הורה כנגד ילדיו מנישואים שניים. 

בשנת 1991 חוקק בישראל החוק למניעת אלימות במשפחה שמטרתו העיקרית היא לספק הגנה לבן/בת משפחה החווה במסגרת המשפחתית כל סוג של אלימות קשה, בין אם מדובר באלימות פיזית ובין אם מדובר באלימות נפשית. חוק זה מאפשר לבתי המשפט או בתי הדין הרבניים להוציא צו הגנה נגד בן/בת משפחה המפעיל אלימות פיזית או נפשית בהתאם למקרים הבאים:

  • בכל אותם מקרים בהם בן/בת המשפחה נהג באלימות כלפי בן/בת משפחה אחר 
  • בכל אותם מקרים בהם בן/בת משפחה ביצע עבירת מין בבן/בת משפחה אחר 
  • בכל אותם מקרים בהם קיים חשד סביר לכך שבן/בת משפחה מהווה סכנה ממשית לבני משפחתו וזאת על סמך התנהגותו 
  • בכל אותם מקרים בהם בן/בת משפחה נוקט באלימות נפשית כלפי בן/בת משפחה אחר לאורך זמן ו/או אינו מאפשר לו לנהל אורח חיים סביר 

צו למניעת אלימות במשפחה, נועד להרחיק את בן/בת המשפחה האלים מביתו וסביבת מגוריו ואף לאסור עליו לשאת נשק. צו זה ניתן אומנם לתקופה ראשונית של שלושה חודשים, אך ניתן להאריך את התקופה בשלושה חודשים נוספים בכל פעם עד 12 חודש מיום הוצאת הצו, וזאת בהתאם לנסיבות המוצגות בפני השופט הנדרש לחתום על הצו. 

הליך הוצאת צו למניעת אלימות במשפחה, מומלץ שייעשה באמצעות ליווי של עורך דין פלילי העוסק ומתמחה בנושא עבירות אלימות בתוך המשפחה, וזאת על מנת להבטיח לצד המתגונן לקבל את מלוא ההגנה המשפטית הנדרשת בהתאם לחוק. 

מנגד, מואשמים בביצוע עבירות אלימות במשפחה, נדרשים אף הם להסתייע בשירותיו של עורך דין פלילי, וזאת לצרכי ייצוג משפטי של החשוד ו/או הנאשם והתווית אסטרטגיית הגנה שמטרתה למזער את הנזק המשפטי ולסייע בהפניית הנאשם/חשוד להליך טיפולי באמצעות תסקיר מבחן. 

עבירות אלימות במשפחה והשלכותיהןבעבירות אלימות במשפחה, מופעלת האלימות על פי רוב בידי החזק כלפי החלש

עבירות אלימות במשפחה מסווגות בין היתר בהתאם לזהותו של הצד התוקף והקורבן כדלקמן: עבירות אלימות בין בני זוג, עבירות אלימות המופנות על ידי ההורים כלפי ילדיהם, עבירות אלימות המופנות על ידי בני משפחה כלפי קשישים ועוד.

מעשי האלימות במשפחה נתפסים כבעלי חומרה מיוחדת במערכת האיסורים הפליליים העוסקים בעבירות אלימות, מאחר והציפייה האנושית הטבעית הינה כי בתוך המשפחה ישררו יחסי אהבה, הרמוניה וכבוד הדדי. הפרתה של ציפייה זו הופכת את השימוש באלימות לתופעה העומדת בניגוד עמוק לחוש הצדק האנושי.

מערכת האכיפה והמשפט בישראל, רואה בחומרה יתרה את נושא עבירות האלימות במשפחה, ובשל כך, העונשים המוטלים כנגד אזרחים המואשמים בביצוע עבירות אלימות במשפחה הינם כבדים, משמעותיים ומכופלים מאילו המוטלים על אזרחים המואשמים בביצוע עבירות אלימות שאינן מופנות כלפי בן משפחה ועל כן קיימת חשיבות להיוועץ בעו"ד פלילי בהקדם ובסמוך לחקירה במשטרה או המעצר.

עבירות אלימות במשפחה- חזקת מסוכנות

במקרים בהם קיימות ראיות (לכאורה) כנגד אדם המבצע עבירת אלימות במשפחה, קיימת "חזקת מסוכנות" לפיה הנחת היסוד המשפטית הינה כי האדם הפוגע מסוכן לציבור ולמתלונן. חזקה זו מחייבת את אותו אדם להוכיח את אי-מסוכנתו. כפועל יוצא מכך, מערכת האכיפה והמשפט איננה ממהרת לשחרר אדם הנעצר בגין חשדות לדבר ביצוע עבירות אלימות במשפחה, וגם במקרים בהם היא מתירה את שחרורו הדבר מתבצע רק לאחר התערבות שירות המבחן הבוחן את מסוכנותו של אותו אדם.

ייעוץ וייצוג משפטי לנאשמים בביצוע עבירות אלימות במשפחה על ידי עורך דין פלילי

אישום בגין ביצוע עבירות אלימות במשפחה, עלול להוביל ללא מעט השלכות בחייו האישים של הנאשם, לרבות, הוצאת צווי הרחקה כנגדו, מעצרו לתקופה ממושכת, הטלת עונשים כבדים וריצוי תקופות מאסר ממושכות, ואף, חשיפה לתביעות אזרחיות לפיצויים על נזקים נפשיים ו/או פיזיים אותם הוא הסב לנפגעיו.

ליווי משפטי באמצעות עורך דין פלילי, הוא אחד מהמאמצים העומדים לרשות כל אדם הנחשד ו/או מואשם בביצוע עבירות אלימות במשפחה. הליווי המשפטי המוצע על ידי עו"ד פלילי בקריות כולל בין היתר: מתן ייעוץ משפטי בשלבי החקירה, התגוננות משפטית בפני צו הרחקה, שחרור ממעצר, הימנעות מהגשת כתב אישום, ניהול ההליך הפלילי לאחר הגשת כתב אישום ושירותים משפטיים נוספים.

היוועצות מוקדמת ככל הניתן עם עורך דין פלילי המתמחה בעבירות אלימות במשפחה, , תאפשר לבחון את מכלול האפשרויות המשפטיות העומדות ועמם גם הזכויות, ובחלק גדול מהמקרים, תסייע לכם להימנע מהגשת כתב אישום ו/או ליתן כלים מקצועיים לניהול נכון של ההליך.

יפעת כהן – פירמת עורכי דין פלילית המתמחה בתחום עבירות אלימות במשפחה 

אצלנו בפירמת עורכי דין פלילית, יפעת כהן, תוכלו להסתייע במגוון רחב של שירותים משפטיים המיועדים גם לאילו מביניכם המבקשים הגנה משפטית בפני בן/בת משפחה אלים וגם עבור אילו מביניכם הנחשדים ו/או מואשמים בביצוע עבירות אלימות במשפחה. בשני המקרים, אנו מספקים מעטפת משפטית רחבה המסייעת לכם להתמודד עם כל ההשלכות המשפטיות הנלוות למקרי אלימות במשפחה, וזאת בהתאם לצד אותו אנו מייצגים כנפגעי עבירות אלימות במשפחה ו/או כמואשמים בביצוע עבירות אלימות במשפחה. 

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

בעלים ומנהלת במשרד עורכי הדין יפעת כהן.

מוזמנים לשתף את המידע

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

פרטי התקשרות

פירמת עורכי דין פלילית - יפעת כהן

סניף חיפה: אח״י אילת 15
סניף תל אביב: בניין ב.ס.ר 3,  קומה 23

בואו נדבר

1
היי. איך אוכל לעזור לכם? (מענה אנושי)