עורך דין פלילי – מעצר עד תום הליכים

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

בעלים ומנהלת במשרד עורכי הדין יפעת כהן.

מעצר עד תום ההליכים או בשמו החקוק "מעצר לאחר הגשת כתב אישום" הינו, הליך משפטי המהווה מעצר שמתקיים לאחר ההליך הראשוני, שהינו שלבי החקירה המוקדמים בהם הרשות החוקרת מנהלת כנגד החשוד הליך חקירה או דורשת מעצר ימים. בתום הליך זה יכול שיתחיל חלקו השני של המעצר שהינו "מעצר עד תום ההליכים", קרי שינוי הסטטוס של פלוני מ "חשוד" והפיכתו ל "נאשם".

עורך דין פלילי - מעצר עד תום הליכיםמעצר עד תום הליכים – כאשר משתנה סטטוס החשוד לסטטוס נאשם, הליך זה מחייב עורך דין פלילי.

סעיף החיקוק של מעצר עד תום הליכים, מוסדר בחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו 1966, סעיף 21:

"21.  (א)  הוגש כתב אישום, רשאי בית המשפט שבפניו הוגש כתב האישום לצוות על מעצרו של הנאשם עד תום ההליכים המשפטיים, ובכלל זה על מעצרו בפיקוח אלקטרוני, אם נתקיים אחד מאלה:

(1)   בית המשפט סבור, על סמך חומר שהוגש לו, כי נתקיים אחד מאלה:

(א)   קיים יסוד סביר לחשש ששחרור הנאשם או אי-מעצרו יביא לשיבוש הליכי משפט, להתחמקות מהליכי שפיטה או מריצוי עונש מאסר, או יביא להעלמת רכוש, להשפעה על עדים או לפגיעה בראיות בדרך אחרת;

(ב)   קיים יסוד סביר לחשש שהנאשם יסכן את ביטחונו של אדם, את בטחון הציבור, או את בטחון המדינה;

(ג)    הואשם הנאשם באחד מאלה:

(1)   עבירה שדינה מיתה או מאסר עולם;

(2)   עבירת בטחון כאמור בסעיף 35(ב);

(3)   עבירה לפי פקודת הסמים המסוכנים [נוסח חדש], תשל"ג–1973, למעט עבירה הנוגעת  לשימוש בסם או להחזקת סם לשימוש עצמי;

(4)   עבירה שנעשתה באלימות חמורה או  באכזריות או תוך שימוש בנשק קר או חם;

(5)   עבירת אלימות בבן משפחה כמשמעותו בחוק למניעת אלימות במשפחה, תשנ"א–1991,

חזקה כי מתקיימת העילה האמורה בסעיף קטן (ב), אלא אם כן הוכיח הנאשם אחרת." [1]

מעצר עד תום ההליכים מהווה נדבך נוסף המכיר בחומרת התהוות העבירה שלכאורה התבצעה על ידי פלוני. ויחד עם זאת עומדת לנאשם זכותו לחירות ורק עורך דין פלילי יידע לעמוד על זכויותיך.

ברגע שהרשות החוקרת / הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לקיים מעצר עד תום ההליכים זכות בסיסית זו נפגעת ומהווה פגיעה חמורה בחירותו של האדם. כמו כן ישנה חזקת החפות המגיעה לכל אדם ואין לשלולה כל עוד לא נקבע אחרת, ובמה דברים אמורים ?-  כל עוד לא הוכחה אשמתו של פלוני קרי, כל עוד לא הורשע אין לראות בו אשם.

מעצר עד תום ההליכים הינו מעצר שמתהווה טרם הוכחה אשמתו של פלוני ומשכך מהווה פגיעה קשה בחירותו בעוד ישלח למעצר ממושך בזמן שעוד לא הורשע ועומדת לו חזקת החפות.

לאור האמור ניתן להבין כי הליך משפטי בו מבקשת הרשות החוקרת / פרקליטות לעצור את הנאשם עד תום ההליכים מהווה הליך בעל משקל רב, וככזה על הרשות השופטת לוודא כי מתקיימים התנאים הקבועים בחוק ואין לנקוט צעד דרסטי שכזה בנקל אלא בהתקיימות המגבלות הקבועות בחוק.

התנאים למעצר עד תום ההליכים, הינם כדלקמן:

ראיות לכאורה – על מנת שבית המשפט יעתר לבקשת התביעה שעליה רובץ נטל ההוכחה, עליה להוכיח כי קיים בסיס ראייתי ועובדתי להוכחת אשמתו של הנאשם. הוכחת הבסיס הראייתי יבוא ליידי ביטוי  בהוכחה של  "סיכוי סביר להרשעה" הצפוי לנאשם בתום ההליך המשפטי המתנהל כנגדו. קרי, הוכחה סבירה כי מצויות בתיק ראיות מבוססות שבסופו של יום בית המשפט יוכל להרשיע את הנאשם באמצעותם. תהליך זה מתבסס על סמך תיק החקירה והראיות שנמצאות בידי המשטרה ובית המשפט אינו נדרש לשמוע עדים בשלב זה.

עילת מעצר – במידה ואין ממש במעצר, אל לבית המשפט להורות על מעצר עד תום ההלכים. קרי, רק במידה ויש עילה למעצרו של הנאשם בית המשפט יאשר את בקשת התביעה למעצר עד תום ההליכים. עילה למעצר יכולה להתהוות בכמה אופנים: מסוכנות של הנאשם כלפי הציבור, מסוכנות של הנאשם כלפי עצמו או כלפי אדם ספציפי, חשש כי הנאשם ישבש הליכי משפט בדרך של – הדחת עדים, שיבוש מהלכי חקירה, העלמת ראיות, אי התייצבות להמשך הדיונים הקבועים בעניינו וכו'.

כמו כן קיימות עילות מעצר סטטוטוריות שהינן עילות מעצר שכשלעצמן מקיימות את עילת המעצר שכן לגביהן קיימת חזקת המסוכנות של הנאשם, וככאלה נטל הוכחת עילת המעצר יורד מכתפיה של התביעה. עבירות המקימות עילת מעצר סטטוטורית הן ממוקמות ברף חומרה גבוה, כגון עבירות האלימות במשפחה, סמים, המתה וכו'.

היעדר חלופת מעצר – על מנת שבית המשפט יאשר מעצר עד תום ההליכים יש לקיים תנאי זה גם אם ישנן ראיות לכאורה וקיימת עילת מעצר. בית המשפט צריך לשקול ולבחון כל מקרה לגופו בהתאם לחלופות שיוצעו, האם יש אפשרות אחרת שיכולה לקיים שחרור של החשוד תחת פיקוח וזאת על מנת להקטין את הנזק העלול להיגרם לנאשם עקב שלילת חירותו.

הליך מעצר עד תום הליכים מחייב עורך דין פלילי מקצועי לאור הפגיעה בזכות לחירות.

 אין לשכוח כי מדובר בפגיעה חמורה בחירותו של הנאשם שלא בהכרח בקיא בזכויותיו ובתנאי החוק. פגיעה שכזו מצריכה ייצוג משפטי הולם על מנת שהפרט, האדם הסביר יוכל להתמודד עם הגוף הגדול המנהל את ההליך המשפטי נגדו. ועל כן החשיבות בשכירת עורך דין פלילי בקריות בכדי ללוות בנאמנות את הנאשם לאורך ההליך המשפטי המתקיים נגדו על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהחלטה קשה שעלולה לפגוע בנפשו של הנאשם בעודו ישהה במעצר ממושך שכזה.

עורך דין פלילי ייצג את הנאשם בדרך שבה בית המשפט ישתכנע כי אין בסיס להתיר צו מעצר עד תום ההליכים כנגד הנאשם ולערער את הראיות המובאות על ידי התביעה שבסופו של יום בית המשפט יחליט לדחות את הבקשה עד תום, וזאת באמצעות מיומנויותיו שנרכשו ולמידת התיק על בוריו.

[1] חוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), תשנ"ו 1966.

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

עורכת דין פלילי - יפעת כהן

בעלים ומנהלת במשרד עורכי הדין יפעת כהן.

מוזמנים לשתף את המידע

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

פרטי התקשרות

פירמת עורכי דין פלילית - יפעת כהן

סניף חיפה: אח״י אילת 15
סניף תל אביב: בניין ב.ס.ר 3,  קומה 23

בואו נדבר

1
היי. איך אוכל לעזור לכם? (מענה אנושי)